Trening Zastępowania Agresji pomaga dzieciom oraz młodzieży w rozpoznawaniu emocji złości oraz sposobach adaptacji reakcji do sytuacji i kontekstu. Emocja złości u dzieci może objawiać się nieadekwatnymi reakcjami oraz zniekształceniami poznawczymi. Dzieci w trakcie dorastania modelują swoje zachowanie, czyli uczą się wzorców behawioralnych od innych osób. Przykładowo, kiedy w klasie jedno z dzieci intencjonalnie odnosi się do innych wrogo i agresywnie z powodzeniem otrzymując to czego chce, unikając przy tym konsekwencji. Część dzieci może poczuć się zastraszona, bezradna czy smutna. Z kolei niektóre dzieci mogą dostrzec ten wzorzec zachowań i zaimplementować go w swoich strategiach radzenia sobie. Indywidualne cechy, zasoby, warunki i dotychczasowe wzorce, to wszystko wpływa na to w jaki sposób dziecko będzie się zachowywało w trakcie sytuacji konfliktowych.
Podczas zajęć przywołujemy sytuacje z życia dziecka a następnie analizujemy kontekst, myśli, emocje i zachowanie. Dziecko ze wsparciem trenera przechodzi przez proces rozpoznania emocji, nazywania i modelowania. Celem TZA jest uświadomienie dziecku jak rozpoznać w sobie złość, jak ta złość u niego wygląda, jakie myśli wywołuje i jakim zachowaniem się objawia. Następnie dziecko poznaje i empirycznie testuje nowe metody samoregulacji. Złość u dziecka to inaczej nieumiejętność radzenia sobie z doświadczaniem emocji złości, impulsywnością w jej wyrażaniu i myślach z nią związanych. Emocja złości u dzieci może być nie tylko problematyczna z powodu jej wybuchów, ale również tłumienia. Okres szkolny dla dzieci jest ogromny wyzwaniem rozwojowym. Nieprawidłowe doświadczanie i ekspresja emocji działa na niekorzyść dziecka. Tłumiona złość utrudnia zachowania asertywne, tłamsi poczucie sprawczości u dziecka oraz zmniejsza poczucie bezpieczeństwa i pewności siebie. Podczas TZA dziecko poznaje prawidłowe metody regulacji złości. Sprawdza techniki, które mu odpowiadają i są skuteczne. Zmienia schematy myślowe dotyczące złości oraz ćwiczy poznane metody w przyjaznej dziecku atmosferze.