Trening umiejętności społecznych to forma terapii która wspiera rozwój dziecka w sferze emocjonalnej i interpersonalnej. Przeznaczony jest dla osób nieśmiałych, wycofanych, odczuwających nasilony lęk społeczny. TUS to wielowymiarowa forma terapeutycznego wsparcia dziecka. Nazwa z początku może wydawać się myląca. TUS to nie tylko nauka umiejętności społecznych. To również umiejętność regulowania emocji w sytuacjach napięcia, przełamywania schematów, rozwoju empatii, rozumienia sytuacji z otoczenia, w którym przebywamy oraz budowania prawidłowych wzorców relacyjnych. Pomagająca młodym ludziom odnaleźć się w kontaktach społecznych.

TUS jest zalecany nie tylko dla dzieci ze spektrum oraz dzieci neuroatypowych, ale również dla dzieci, które zmagają się z trudnościami w bliskim otoczeniu. Podczas zajęć dzieci uczą się w formie zabawy, gier i rozmów umiejętności interpersonalne oraz samoregulacje emocji. Treningi dla dzieci ze spektrum różnią się od treningów dla dzieci z nadpobudliwością ruchową i deficytem uwagi. Podczas treningów dzieci ze spektrum będą uczyć się nowych wzorców zachowań społecznych, przełamywania schematów, zastosowania mowy niewerbalnej oraz asertywności. Treningi dzieci z nadpobudliwością ruchową i deficytem uwagi skupią się na wydłużeniu koncentracji, wzmacnianiu uważności, zastosowaniu konstruktywnych sposobów ujścia energii ruchowej, zmniejszeniu działań pod wpływem impulsu oraz poszerzeniu świadomości swoich działań w odbiorze otoczenia, poszerzania rozumienia przyczyn i skutków swoich działań i zachowań.

W zależności od potrzeb dziecka w czasie zajęć ćwiczymy takie umiejętności jak: asertywność, elastyczność, mowa niewerbalna, zachowania prospołeczne, empatyczność, pewność siebie, poczucie własnej wartości, odnajdywanie się w nowych sytuacjach, adaptacja do zmian, regulacja emocji, ćwiczenie uważności, ekspresja emocji, poczucie przynależności. Prowadzę zajęcia dla dzieci i młodzieży podczas których podopieczni poznają nowe metody i techniki radzenia sobie w trudnych dla nich sytuacjach. Podczas swoich zajęć korzystam z atrakcyjnych i ciekawych metod, które mają swoje potwierdzenie naukowe. Każde dziecko potrzebuje zindywidualizowanego podejścia. Ważne jest zidentyfikowanie obszarów problematycznych oraz zasobów które dzieci mogą wykorzystać w trakcie treningów.

Kontakt z rodzicem jest równie ważny co zajęcia w sali. Dzięki współpracy trenera z rodzicem, opiekunowie są na bieżąco włączani w  proces zmiany.

TUS Warszawa Ursynów Mokotów